Hätätapaus ja ennätys

On hämärä lokakuinen aamu. Kello näyttää vartin yli seitsemää. Aamutoimet ovat menossa. Ari pesee hampaita, kun puhelin soi. Vastaan hänen puolestaan. Asiakas esittelee itsensä ja kertoo, että kaivoksella olevasta koneesta on keskinivelentappi mennyt rikki. Työt seisovat ja kiire olisi.
- Nyt on hätä, hän varmistaa, että ymmärrän työn kiireellisyyden.

Ari ottaa puhelimen ja jatkaa siitä, mihin minä jäin. Hän ottaa asiakkaalta tarvittavan tapin mitat: pituus korvakon ulkoreunasta ulkoreunaan, korvakkojen paksuudet ja reiän halkaisijan sekä kyselee rasvaukset, tilat korvakkeiden ulkopuolella ja mahdolliset hydrauliikkaletkujen sijainnit.
Kun mitat ovat valmiina, Ari lupaa järjestellä töitä niin, että "hätätapaus" saadaan sovitettua päiväksi suunniteltuja töitä ennen. Yrittäjänä hän itsekin tietää, että kallein lasku tulee siitä, kun koneet seisovat.

Ari lähtee saman tien hallille ja laittaa miehet töihin. Yksi ottaa ysikymppisen tapin tehtäväkseen. Kartiot ja prikat löytyvät varastosta, joten jo ennen kymmentä Ari saa soittaa asiakkaalle, että viimeistely on käynnissä ja he voivat lähteä hakemaan tilaamansa AMB-kartioniveltappia. Varttitunnin päästä tuote on paketissa. On aamupäiväkahvien aika.

Höyryävä kahvikuppi kädessä Ari toteaa tyytyväisenä:
- Se oli tähän asti nopein toimitus! Alle kolme tuntia puhelun päättymisestä. Nopeammasti voidaan toimitta vain ne, jotka ovat valmiina hyllyssä. Niitäkin on!

Kommentit